HPV (Wirus brodawczaka ludzkiego, Human Papilloma Virus)

to ludzki wirus brodawczaka, który odgrywa kluczowa rolę w powstawaniu raka szyjki macicy

Polecamy wykonanie testu HPV-DNA. Test ten  wykrywa obecnośc wirusa w organiźmie kobiety oraz pozwala na zidentyfikowanie typu wirusa i jego onkogeniczności

Infekcja wirusem HPV

Z badań wynika, że ok 75% aktywnych seksualnie kobiet na pewnym etapie życia ulega zakażeniu wirusem HPV.

W części przypadków wirus ustępuje samoistnie w ciągu kilku miesięcy. U pozostałych zarażonych kobiet jego obecnośc przyjmuje forme przewleką. Statystycznie przewlekła postać infekcji HPV zwiększa 500-krotnie ryzyko raka szyjki macicy.

Warto się zaszczepić szczepionka przeciwko HPV. Polecana jest szczególnie dla dziewcząt jak i chłopców, którzy jeszcze nie rozpoczęli życia seksualnego.

Szczepienie obejmuje podanie trzech dawek.

NIESTETY W CHWILI OBECNEJ SZCZEPIONKA NIE JEST DOSTĘPNA NA POLSKIM RYNKU

Zakażenie wirusem HPV

Zakażenie wiusem HPV, zwykle przebiega bezobjawowo, dlatego często osoby zkażone nie wiedza, że sa nosicielami wirusa. Najpewniejszym testem wykrycia infekcji jest wykonanie testu na obecność DNA wirusa HPV.

Obecność wirusa HPV jest zasadniczym czynnikiem rozwoju raka szyjki macicy u kobiet, ale infekcja ta może również powodować inne nowotwory: sromu, pochwy, odbytu, głowy i szyi ( w tym jamy ustnej, krtani i gardła)

Wirus HPV powodować może, zarówno u kobiet jak i mężczyzn, szpecące zmiany skórne (brodawki-kłykciny) występujące w okolicy narządów płciowych i odbytu oraz na błonie śluzowej jamy ustnej.

Wskazania do wykonania testu na HPV

Profilaktyka nowotworowa wraz z cytologią

Badania przesiewowe u kobiet po 30 roku życia

Weryfikacja nieprawidłwoych wyników cytologii (PAPA III)