Wkładka wewnątrzmaciczna (spirala antykoncepcyjna), Mirena® - długotwała pewność

W naszym gabinecie zarówno zakładamy jak i wyjmujemy wkładki antykoncepcyjne MIRENA®

Zachęcamy do zapoznania się z niektórymi wiadomościami na temat wkładki MIRENA® zaczerpnietymi z ulotki dla pacjentki stworzoenj przez firmę Bayer Sp z o.o. Al. Jerozolimskie 158, 02-326 Warszawa

®Zastrzeżona nazwa handlowa

Czym jest system MIRENA®?

MIRENA® to wewnątrzmaciczny system antykoncepcyjny uwalniający hormon. Składa się z małego (32x32mm) plastikowego elementu w kształcie litery T ze zbiornikiem hormonu otaczającym pionowe ramię. Po umieszczeniu w macicy MIRENA® uwalnia niewielkie ilości (20 mikrogramów/dobę) gestagenu o nazwie lewonogestrel. MIRENA® zapobiega ciąży i/lub przeciwdziła idiopatyczny, nadmiernym krwawienim miesiączkowym przez okres do pięciu lat. Po upływie tego czasu system należy wymienić lub usunąć

Jak działa system MIRENA®?

Działanie antykoncepcyjne i lecznicze systemu MIRENA® oparte jest na lokalnym oddziaływaniu lewonegestrelu w jamie macicy

Zagęszczenie śluzu szyjkowgo, co zapobiega wnikaniu plemników poprzez kanał szyjki macicy.

Zachamowaniu ruchliwości plemników wewnątrz macicy oraz jajowodów, co zapobiega zapłodnieniu

Zahamowaniu proliferacji błony śluzowej macicy, co redukuje obfitość krwawień miesiączkowych

Jak jest niezawodność system MIRENA®?

MIRENA® oferuje wysoką niezawodność antykoncepcyją: pierwszoroczny odsetek niepowodzeń wynosi 0,2%, zaś skumulowany odsetek niepowodzeń w okresie 5 lat wynosi 0,7%. Taki poziom skuteczności antykoncepcji porównywalny jest ze skutecznością sterylizacji kobiet. Stosowanie systemu nie wpływa na płodność w przyszłości, a jego usunięcie przywraca normalną płodność kobiety. Powrót płodności jest natychmiastowy, dlatego usuwając system w środku cyklu nalęży liczyć się z możliwością ciąży w efekcie stosunku w poprzedzającym tygodniu, chyba że po usunięciu od razu założy się nowy system.

Częstość ciąż pozamacicznych wsród kobiet stosyujących MIRENA® wynosi 0,1% na rok podczas gdy wsród kobiet nie stosujących antykoncepcji wynosi 0,3-0,5% na rok. Jeżeli jednak dojdzie do ciąży pomimo obecnści MIRENA®, ryzyko ciąży pozamacicznej jest zwiększone

Kto może stosować system MIRENA®?

MIRENA® jest propozycją dla kobiet poszukącech dlugotrwałej antykoncepcji. MIRENA® jaste metodą odpowiednią dla kobiet preferujących lekkie, skąpe krwawienia miesiączkowe. U kobiet z regularnymi ale obfitymi miesiączkami (idiopatyczne krwitoczne miesiączki) zalecane może być lecznicze stosowanie systemu MIRENA®, gdyż powoduje on również zmniejszenie utraty krwi podczas krwawienia miesiączkowego o 86% po trzech miesiącach stosowani i nawet o 97% po roku stosowania. Spadkowi utraty krwi podczas krwawienia mieiączkowego towarzyszy wzrist stężenia hemoglobiny oraz ferrytyny, zmniejszając tym samym ryzyko wystąpienia niedokrwistości u kobiet z dużą utratą krwi podczas krawaienia miesiączkowego. Równolegle łagodzeniu ulegają objawy bolesnego miesiączkowania

Kto nie powinien stosować systemu MIRENA®?

Kobiety z następującymi stanami lub chorobami nie powinny stosować systemu MIRENA®:

ciąża lub podejrzenie ciąży

nowotwory progestagenozależne (np. rak piersi)

istniejące lub nawracające stany zapalne narządów miednicy, zapalenie szyjki macicy, infekcje dolnego odcinka dróg rodnych, poporodowe zapalenie błony śluzowej macicy, infekcje macicy po poronieniu w ciągu istatnuich 3 miesięcy, stany sprzyjające rozwojowi infekcji

dysplazja nabłonka szyjki macicy

nowotwory zlośliwe szyjki lub trzonu macicy

niezdiagnozowane krwawienia z dróg rodnych

wrodzone lub nabyte zmiany zniekształcające jame macicy (np. mięśniaki)

ostra choroba lub nowotwór wątroby

nadwrażliwość na substancę czynną lub pomocniczą

Zmiana rytmu krwawień podczas stosowania systemu MIRENA®?

Ze względu na miejscowe działanie lewonegestrlu na błone śluzową macicy u wszystkich kobiet wystepuje zmiana rytmu krwawień miesiączkowych. Podczas pierwszych kliku miesięcy stosowania często występują nieregularne krwawienia lub plamienia, jednakże obiżeniu ulega ogjetośc utraconej krwi w stosunku do normalnego krwawienia miesiączkowego. Liczba dni plamienia lub krwawienia stopniowo ulega zmniejszeniu. Pod koniec pierwszego roku stosowania, utrata krwi miesiączkowej ulega drastycznemu zmniejszeniu, zaś u około 20-60% kobiet występuje całkowity brak krwawień miesiączkowych

Aspekty ekonomiczne stosowania systemu MIRENA®?

Początkowy koszt samego systemu MIRENA® może wydawać się wysoki. Koszt metody rozkłda się na wieloletni (do 5 lat) okres stosowania i wynosi ok 25 zł na miesiąc.

Potrzebujesz jeszcze więcej wiadomości na temat systemu MIRENA® zadzwoń na tel. 602 634 151

Czy należy zgłaszać się na wizyty kontrolne po założeniu systemu MIRENA®?

Pierwszawizyta po założeniu systemu MIRENA® powinna się odbyć 4 do 6 tygodni po założeniu systemu. Dalsze kontrole powinny odbywać sie raz do roku lub częściej o ile zachodzi taka konieczność

Kiedy zakładamy system MIRENA®?

Systemu MIRENA® należy zakładac w ciągu 7 dni po rozpoczęciu miesiączki. Najlepiej jest to zrobić w 2-3 dniu miesiączki. Po porodzie zakładamy system po 6 tygodniach lub w trakcie pierwszej miesiączki. Wymiana systemu może nastąpić w każdym terminie bez względu na dzień cyklu. Zazwyczaj odbywa sie to w trakcie jednej wizyty

Czy zakładanie system MIRENA® jest bolesne?

Systemu MIRENA® należy wprowadzić do jamy macicy. Jest to związane z pewnymi czynnościami, które mogą byc nieprzyjemne dla kobiety. Staramy sie to robić w sposób jak najbardziej delikatny. Opowiesci przedstawiane w internecie sa mocno przesadzone, a zazwyczaj kobiety po założeniu systemu stwierdzaja, że spodziewały się czegoś gorszego